loading...
آنلاین خلیل
Khalil بازدید : 543 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (1)

خديجه ام المؤمنين به نقل مرحوم بيرجندي و محدث قمي در روز دهم ماه مبارك رمضان سنه دهم بعثت هجري دار دنيا را بدرود گفت، ( اعلام الوري)

اين بانوي با عظمت از زنان بي نظير روزگار و ياور بزرگ پيغمبر كردگار است، خديجه كبري در واقع يكي از عوامل بزرگ پيشرفت اسلام به شمار مي رود، خديجه كبري آن چنان واجد اهميت بود، كه خاطره اش هرگز از ياد پيغمبر اسلام فراموش نشده است، خديجه كبري اينقدر عظمت دارد كه هر جا زيارت نامه معصومين از ائمه و امام زادگان وارد شده نام محترمه اش زيب و زينت صدر آن قرار گرفته و خوانندگان به وي درود مي فرستند بنابراين برخود لازم مي دانم شرحي مناسب ( چون جاي مفصل تر خواهد رسيد) در باره او بنگارم؛ وبدوا لازم مي دانم دو سه روايت از فضائل خديجه متذكر شوم.

Khalil بازدید : 155 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

يكي از شاگردان شيخ مي گويد: روزي خدمتشان عرضه داشتم كه اگر اجازه دهيد با هم به زيارت حضرت رضا عليه السلام مشرّف شويم؟ فرمودند: « اجازه ام دست خودم نيست!» ابتدا براي حقير اين مطلب قدري سنگين آمد كه چگونه ايشان مي فرمايند: اجازه ام دستم نيست، تا اين كه زماني گذشت، فهميدم كه بنده ( خدا) غير از اراده حقّ رأيي از خود ندارد و كارهايش منوط به اجازه و رضاي اوست. بعد از مدّتي دربارة اخلاص و زيارت آن وجود مبارك صحبت شد، فرمودند: « ما اگر براي خدا مشرّف شويم و جز رضاي خدا چيزي در نظر نباشد، حضرت از اين زاير پذيرايي ديگري خواهد نمود. يكي از سفرها كه بنده مشرّف شدم و جز خدا چيزي منظورم نبود، حضرت رضا عليه السلام چنان عنايتي نمود كه از كثرت محبّتش واله شدم و اگر اين محبّت شكلي داشت، برايت مي گفتم، ولي اگر بخواهي اين محبّت را به عين مشاهده و درك كني، خود را تزكيه و خالص كن تا ببيني بنده چه ديده ام!؟»

 كيمياي محبت-ري شهري 

 

Khalil بازدید : 181 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

احكام روزه‏

س 731: دخترى كه به سن تكليف رسيده، ولى به علت ضعف جسمانى توانائى روزه گرفتن ندارد، و بعد از ماه مبارك رمضان هم نمى‏تواند قضاى آن را به جا آورد تا اينكه ماه رمضان سال بعد فرا مى‏رسد، چه حكمى دارد؟

ج: ناتوانى از گرفتن روزه و قضاى آن به مجرد ضعف و عدم قدرت موجب سقوط قضاى روزه نمى‏شود، بلكه قضاى روزه‏هاى ماه رمضان كه از او فوت شده، بر وى واجب است.

س 732: دخترانى كه تازه به سن تكليف رسيده‏اند و روزه گرفتن بر آنها مقدارى مشكل است، چه حكمى دارند؟ آيا سن بلوغ شرعى دختران اكمال نه سال قمرى است؟

Khalil بازدید : 131 جمعه 13 تیر 1393 نظرات (0)

سؤال:قرآن كريم در مورد انتخاب اوصيا از ذريه پيامبران چه مى فرمايد؟

جواب: با مراجعه به آيات قرآن كريم پى مى بريم كه سنّت الهى بر اين قرار گرفته كه اوصياء انبيا را به معناى عام آن كه مرادف با حجّت خدا بوده و شامل نبىّ و امام و وصىّ مى شود از ذريّه آنان قرار دهد. هيچ پيامبرى نيست جز آنكه وصىّ يا اوصيائى داشته و خداوند آنان را از آل و ذريّه آن پيامبر قرار داده است، خواه آن اوصيا پيامبر باشند يا خير. در اينجا به برخى از آن ها اشاره مى كنيم:

1 ـ خداوند متعال مى فرمايد: ( إِنَّ اللهَ اصْطَفى آدَمَ وَنُوحاً وَآلَ إِبْراهِيمَ وَآلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمِينَ * ذُرِّيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْض وَاللهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ);(1) «به حقيقت خدا برگزيد آدم و نوح و خانواده ابراهيم و خاندان عمران را بر جهانيان. فرزندانى هستند برخى از نسل برخى ديگر و خدا به اقوال و احوال همه شنوا و دانا است.»

Khalil بازدید : 173 یکشنبه 08 تیر 1393 نظرات (0)

سيد محمد باقر گلپايگاني فرزند آيت الله گلپايگاني از مراجع عظام تقليد: قرآن هايي كه به پدر هديه مي شد، مقيد بودند آنها را بخوانند. پس از يك دور تلاوت به دارالقرآن هديه مي كردند و مي فرمودند: زكات قرآن به اين است كه خوانده شود، زيرا در قيامت، قرآن از ما بازخواست مي كند. قرآن هايي كه توسط آقا قرائت شده، در دارالقرآن ثبت گرديده است. ايشان از 60 سال پيش مي فرمود من هر روز صبح كه قرآن مي خوانم، يكي از آيات را در نظر مي گيرم و درباره آن تا شب فكر مي كنم تا ببينم چه پيامهاي آموزنده اي در آن مي باشد در ماه رمضان 8-7 دور قرآن را ختم مي كردند

نشريه بشارت-ش6-موسسه امام رضا(ع) صفحه: 38-39

 

 

Khalil بازدید : 150 یکشنبه 08 تیر 1393 نظرات (0)

در كوفه، شخصى بنام «نجاشى» از سرشناسهاى قبيله يمانيه، و از شاعران متشخص و معروف بود، وى در ماه رمضان شراب خورد، و حتى رعايت قداست ماه رمضان را نكرد، او را به دادگاه اميرمؤمنان على (عليه السلام) ) آوردند، و پس از اثبات شرابخوارى او، امام (عليه السلام) دستور داد، هشتاد تازيانه به او زدند، سپس دستور داد او را يك شب زندانى كردند، فرداى آن روز به دستور على (عليه السلام) او را احضار كردند، و حضرت بيست تازيانه ديگر به او زد.

او پرسيد: ديروز حد شرابخورى را بر من جارى كردى، پس اين بيست تازيانه براى چيست ؟!

امام فرمود: هذا لتجريك على شرب الخمر فى شهر رمضان .اين بيست تازيانه، به خاطر آن بود كه تو حرمت و قداست ماه رمضان را با گستاخى خود، شكستي.

بعد از اين جريان، اين موضوع براى طايفه او« يمانيه»، گران آمد، آنها سخت ناراحت و خشمگين شدند، طارق بن عبداللّه، (از طرف آنها) به حضور على (عليه السلام) آمد، و سخنانى گفت كه خلاصه اش اين است :من گمان نمى كردم كه شما بين افراد، فرق نگذارى، و بر شخصيتى برازنده و زبردست، مانند نجاشى نيز، حد جارى شود، و او را شلاق بزنى، ودر نتيجه دلهايي را جريحه دار كنى، و امور ما را پراكنده سازى و ما را به جاده اى بكشانى كه جاده گمراهى و آتش دوزخ است .«امام على عليه السلام به او فرمود:» و انه لكبيرة الا على الخاشعين بقره/45.اشاره به اينكه اجراى فرمان خدا، سخت و دشوار است، جز براى آنانكه، تسليم فرمان خدا هستند

وسائل الشيعه-شيخ حر عاملي جلد: 18 صفحه: 474

 

 

Khalil بازدید : 159 یکشنبه 08 تیر 1393 نظرات (0)

روزه

روزه آن است كه انسان براى انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب از چيزهايى كه روزه را باطل مى كند و شرح آنها بعدا گفته مى شود، خوددارى نمايد.

نيت

1550 لازم نيست انسان نيت روزه را از قلب خود بگذراند يا مثلا بگويد فردا را روزه مى گيرم بلكه همين قدر كه براى انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب كارى كه روزه را باطل مى كند انجام ندهد، كافى است و براى آن كه يقين كند تمام اين مدت را روزه بوده، بايد مقدارى پيش از اذان صبح و مقدارى هم بعد از مغرب از انجام كارى كه روزه را باطل مى كند خوددارى نمايد.

1551 انسان مى تواند در هر شب از ماه رمضان برا روزه فرداى آن نيت كند بهتر است كه شب اول ما هم نيت روزه همه ماه را بنمايد.

1552 از اول شب ماه رمضان تا اذان صبح، هر وقت نيت روزه فردا را بكند اشكال ندارد.

1553 وقت نيت روزه مستحبى از اول شب است تا موقعى كه به اندازه نيت كردن به مغرب وقت مانده باشد، كه اگر تا اين وقت كارى كه روزه را باطل مى كند انجام نداده باشد و نيت روزه مستحبى كند، روزه او صحيح است.

Khalil بازدید : 163 یکشنبه 08 تیر 1393 نظرات (0)

زراره گويد: امام ابو جعفر محمد باقر عليه السلام فرمود:

هنگامى كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و سلّم از عرفات بازگشت ، به سوى منى روان شد ، به مسجد «خيف» رسيد ؛ مردم اطراف آن حضرت گرد آمدند و در باره شب قدر،از آن حضرت سؤال مى ‏كردند.

آن حضرت فرمودند : اى مردم! بدانيد كه هر كس ماه رمضان بر او وارد شود، در حالى كه سالم و پيراسته از عيب و مرض باشد، و روز آن ماه را، روزه بگيرد، و بخشى از شب آن را به تلاوت قرآن و دعا مشغول گردد، و بر نمازهاى خود مواظبت كند، و به اعمال جمعه ‏هاى آن مداومت نمايد، و با دقت در اعمال و رفتار خود، به طرف عيدش (عيد فطر) بشتابد، او شب قدر را درك كرده است و به توفيق خداى عزّ و جلّ دست يافته است‏ .

 

گلچين صدوق    ج‏1    ص : 192

Khalil بازدید : 114 یکشنبه 08 تیر 1393 نظرات (0)

السلام علیک یا شهر الله الاکبر و یا عید اولیائه

در ماه پر خیر و برکت رمضان برایتان قبولی طاعات و عبادات را آرزومندم ...

التماس دعا

 

---------------------------------------------------------------

 

روزه ، تمرین کلاس زندگی / درس ایثار و خلوص و بندگی

روزه ، زنجیر هوا گسستن است / دیو و بت های درون بشکستن است ...

فرا رسیدن ماه رمضان بر شما مبارک

 

---------------------------------------------------------------

 

روزه یعنی نفس خود پاک کن / قلب ابلیس درونت چاک کن

راه پرواز است سوی آسمان / ماه گردیدن بسان عاشقان

التماس دعا

 

---------------------------------------------------------------

 

شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن

(ماه مبارک رمضان، ماه دوری از گناهان، ماه بندگی مبارکتان باد.)

 

---------------------------------------------------------------

 

به عاصیان وعده ی رحمت رسید

ماهی سرشار از برکت و رحمت و عبادت های پذیرفته شده

برایتان آرزومندم ...

 

---------------------------------------------------------------

 

حکمت روزه داشتـن بگـذار / باز هم گفته و شنیده شود

صبرت آمــوزد و تسلط نفـس / و ز تو شیطان تو رمیده شود ...

 

---------------------------------------------------------------

 

رمضان آمد و آهسته صدا کرد مرا / مستعد سفـــر شهر خدا کرد مرا

از گلستان کرم طرفه نسیـمی بوزید / که سراپای پر از عطر و صفا کرد مرا

 

---------------------------------------------------------------

 

ماه در خودنگری و خودکاوشی / لب فرو بستن ، نگفتن ، خاموشی

درک مسکین از دل و جان کردن است / زندگی همچون فقیران کردن است ...

 

---------------------------------------------------------------

 

ماه رمضان شد، مى و میخانه بر افتاد / عشق و طرب و باده، به وقت ‏سحر افتاد

افطار به مى کرد برم پیر خرابات / گفتم که تو را روزه، به برگ و ثمر افتاد

با باده، وضو گیر که در مذهب رندان / در حضرت حق این عملت ‏بارور افتاد

 

---------------------------------------------------------------

 

هرچه داریم از خداست و هرچه توان داریم برای خدا باید خرج کنیم.

با ادب خاص خود وارد این مهمانی بی مانند بشویم ...

ماه رمضان بر شما مبارک

 

---------------------------------------------------------------

 

روزه هنگام سوال است و دعا / پر زدن با بال همت تا خدا

شهر یکرنگی و بی آلایشی / ماه تقصیر و گنه فرسایشی

عاشقان معشوق خود پیدا کنند / تا سحر در گوش او نجوا کنند

درد خود گویند با درمان خویش / با طبیب و یا انیس جان خویش ...

 

---------------------------------------------------------------

 

ماه رمضان، ماه مفروش کردن قدوم شب قدر با اشکهای شوق

برای درک «زیباترین لحظهء حیات انسانی» است ...

 

---------------------------------------------------------------

 

رمضان آمد و روان بگذشت / بود ماهی به یک زمان بگذشت

شب قدری به عارفان بنمود / این معانی از آن بیان بگذشت ...

 

---------------------------------------------------------------

 

مارا به دعا کاش نسازند فراموش

رندان سحرخیز که صاحب نفسانند ...

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بر شما مبارک

 

---------------------------------------------------------------

 

حلول ماه مبارک رمضان ، بهار قرآن ، ماه عبادتهای عاشقانه

نیایشهای عارفانه و بندگی خالصانه را به شما تبریک عرض میکنم ...

التماس دعا

 

 

Khalil بازدید : 2907 یکشنبه 08 تیر 1393 نظرات (1)

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ، ‌این عطیه آسمانی را با همه فضیلت‌ها ، حکمت‌ها ، معارف بی‌پایانش ، صمیمانه  به امام خامنه ای و اساتید محترم خودم و پدر ومادر عزیزم تبریک و تهنیت عرض می کنم .
رمضان حبل‌المتینی است که همه ما مسلمانان را از هر نژاد ، مذهب و ملیتی به سمت ، برادری ، محبت و انس دینی فرامی‌خواند و روح ایمان و پرهیزگاری ، نیکی و پاکی را در کالبد با معنی اسلامی جای می‌کند.
ماه رمضان ، ماه آگاهی بیشتر از حقایق هستی است و این هدف در سایه تلاوت قرآن و تدبر در آن به دست می‌آید.
ماه رمضان ماه تقویت اراده و آزادی از زنجیرهای درونی است و این آرمان مقدس در پرتو «روزه» دست یافتی است.
ماه رمضان ، فرصتی برای دعا و نیایش و شب زنده‌داری است که عشق ملکوتی و اُُنس با محبوب جاودانه را پدید می‌آورد و شهد مناجات و نیایش را در کام انسان می‌ریزد .
خودسازی در فرهنگ اهل بیت علیهم السلام شامل کنترل تمام رفتارها  و گفتارهای انسان در چارچوب دستورات خداست . 
کنترل اعضاء و جوارح و نفس براساس بایدها و نبایدهای قرآن و سنت ، مصداق خودسازی اسلامی و الهی است و روایات مکرری یادآوری کرده است که روزه‌داری ، فقط به دستگاه گوارش و خوردن و آشامیدن مربوط نیست ، بلکه مهم کنترل انسان بر نفس اماره و مراقبت از روح انسان است .
امید است برکات عظیم معنوی این ماه مبارک، موجب زدودن ابرهای تیره تعصبات کور جاهلی فتنه مهلک اختلافات مذهبی به عنوان بزرگترین چالش فراروی امت اسلامی شود .
بار دیگر با تبریک فرارسیدن این ماه پربرکت ، سعادت و موفقیت روزافزون تمامی مسلمین  را از خداوند منان مسئلت می‌کنم .
آنلاین خلیل
93.4.8
 
 

 

Khalil بازدید : 170 یکشنبه 25 خرداد 1393 نظرات (2)

 نكته هفتاد و هشتم :گل و گمراه

در بازي فوتبال از سه موقعيت حساس بيشتر براي وارد نمودن توپ به دروازه حريف استفاده مي نمايند اين سه موقعيت عبارت است از :

1. موقعيت كرنر.2. موقعيت پنالتي .3- موقعيت ضربه هاي مستقيمي كه بر اثر خطاي حريف به دست تيم مقابل مي آيد . در زندگي ما انسانها نيز سه لحظه وموقعيت حساس است كه شيطان توپ گناه را وارد دروازه دل ما مي نمايد و در نامه ي اعمال ما ثبت مي شود . اين سه موقعيت كدامند ؟ به داستان شماره 214 از كتاب حكايتهاي شنيدني آيت الله اشتهاردي توجه نماييد. « پس از نفرين حضرت نوح و هلاكت گنهكاران ، شيطان به خدمت حضرت نوح عليه السلام آمد و گفت : اي نوح تو برگردن من حقي داري به عنوان تشكر در مقابل اين حق مي خواهم خدمتي به تو بنمايم !.»

حضرت نوح عليه السلام خطاب به شيطان فرمودند :« بري من بسيار ناگوار و بد است كه به گردن تو حقي داشته باشم حال بگو بدانم آن حق چيست ؟»

« ابليس گفت : اين كه تونفرين نمودي به « رب لا تذر علي الارض من الكافرين دياراً » ( نوح : 26 ) خدايا ! ريشه كفار را از زمين بركن و آنان را محو نما .» اكنون گناه كاران غرق شده اند و من شيطان مدتي در مرخصي و استراحت به سر مي برم. و مي توانم براي فريب آيندگان خوب برنامه ريزي نمايم !!!

حضرت نوح فرمودند : حال اي شيطان چنين حقي را چگونه مي تواني جبران نمايي .شيطان گفت : اي نوح بدان كه من در سه موقعيت بسيار به انسان نزديك هستم و مي توانم با استفاده صحيح از اين سه موقعيت انسانها را گمراه نمايم . اين سه موقعيت عبارت است از : 1. عصبانيت . 2. قضاوت . 3. خلوت با زن نامحرم مي كوشم با ساير هم تيمهاي خودم از اين سه موقعيت استفاده نمايم و توپ گناه را وارد دروازه دل و نامه ي اعمال انسانها نمايم .پس بياييم و همان گونه كه دروازبان و بازيكنان در مقابل تيم مقابل براي دفع اين سه موقعيت آماده مي شوند و ديواره دفاعي تشكيل مي دهند ما هم به ويژه در اين سه موقعيت ديواره دفاعي محكمي از تقوا و توسل و توكل در مقابل شيطان تشكيل دهيم. اين رهنمود قرآن كريم است كه خداوند مي فرمايد: ان الذين اتقوا اذا مسهم طائف من الشيطان تذكروا. ( اعراف : 201)

« مهاجمان شيطان وقتي به دروازه دل متقين نزديك مي شوند مدافعان تقوا در مقابل آنان سد دفاعي تشكيل مي دهند .»

   فوتبال زندگي

 

 

 

Khalil بازدید : 143 یکشنبه 25 خرداد 1393 نظرات (0)

 شما چرا به دور خانه هايتان ديوار مي كشيد و بر روي ديوارها سيم خاردار نصب مي كنيد؟ اگر دربهاي خانه تان چوبي باشد، چرا آهني مي كنيد و اگر ديوارها كوتاه باشد چرا بلند مي كنيد؟ آيا اينهمه براي راحتي شماست يا براي ناراحتي؟ حجاب همچون ديوار خانه و همچون سيم خاردار است، حالا اگر ديوار خانه هايتان بلند بود و كوتاه كرديد، يا سيم خاردار داشت برداشتيد، يا درب بسته بود باز كرديد، اين موجب راحتي، آرامش و آسايش شما خواهد بود يا موجب ناآرامي؟ اگر دربها، ديوارها و ... براي راحتي خانه ها باشد حجاب هم براي راحتي و آسودگي بانوان است پس اگر اسلام براي زن حجاب آورده، براي راحتي است نه مشقّت. مشقّت در بي حجابي و بدحجابي استخل:حجاب، عامل آسودگي خانم هاست، مانند وسايل حفاظت از منزل كه مايه ي آسايش خاطر است.                     

  مثل ها و پند ها

 

 

Khalil بازدید : 145 یکشنبه 25 خرداد 1393 نظرات (0)

 وقتي منقل آتش مي كنيد، گاهي يكجا و يك گوشه اش شعله مي كشد و آتش مي گيرد. از آنجا با انبر، يك حَبِّ آتش برمي داريد مي گذاريد آنجا كه همه اش زغال است، باد مي زنيد، همه اش آتش مي گيرد اين دانه دانه شهيدان مثل حبّه آتش هستند و اين شهرها و روستاها مثل زغال، يك شهيد كه مي گذاري داخلش، آتش عشق الهي به همه ي آنها سرايت مي كند؛ اصل قبرستان پر از نور مي شود و از وحشت مي افتدخل:شهدا، همه را تحت تأثير قرار مي دهند، مانند آتشي كه زغال ها را برمي افروزد.               

مثل ها و پند ها

 

 

 

Khalil بازدید : 185 یکشنبه 25 خرداد 1393 نظرات (0)

 همه مي دانند كه مواد لازم براي تهيه سوپ جوجه چيست: يك جوجه، آب جوش و ادويه جات لازم. اما چنان چه يك جوجه زنده را در آب جوش بيندازيد، بدون لحظه اي درنگ به سرعت بيرون مي پرد. براي جلوگيري از اين پيشامد بايد جوجه زنده را در داخل آبي ولرم قرار دهيد و خواهيد ديد كه او با آرامي و در كمال امنيت و راحتي درون ظرف خواهد نشست. سپس مي توانيد به تدريج آب درون ظرف را گرم تر كنيد تا به درجه جوش برسد. لحظه اي كه آب به نقطه جوش خود رسيد، بدن جوجه چنان بي حس شده است كه قادر به بيرون پريدن از ظرف نيست. من عمداً اين مثال ناخوشايند را آوردم تا بتوانم نقطه نظر خود را به درستي به تصوير بكشم. همه ما مثل آن جوجه هستيم. در حال حاضر ما جزء اصلي يك سوپ جهاني جوجه هستيم. امور جهان روز به روز وخيم تر و وخيم تر مي شود. كيفيت زندگي و حيات ما به آرامي و به تدريج رو به وخامت مي گذارد و چنان چه ما، هرچه زودتر از درون اين ديگ بيرون نپريم، به زودي به نقطه اي خواهيم رسيد كه ديگر راه بازگشتي در آن وجود نخواهد داشت. [اين مثال و امتحان تجربي در روانشناسي درباره قورباغه(آرام پز) گفته شده است - كد 464]

عصر ابر بحران

 

 

 

Khalil بازدید : 170 یکشنبه 25 خرداد 1393 نظرات (0)

 مقام معظّم رهبري، در شهر مقدس مشهد خانه اي داشتند. وقتي براي ادامه زندگي از مشهد به تهران آمدند، از برادرشان خواستند كه با شخصي براي فروختن خانه صحبت كند. آن شخص پس از بازديد خانه گفت: براي فروختن اين خانه، اوّل بايد ظاهر آن را درست كنيم و بعد بفروشيم. اگر ظاهر اين خانه را درست نكنيم، به قيمت خوبي فروخته نمي شود. ولي رهبر عزيز ما، مخالف اين كار بودند و به آن شخص فرمودند: اگر مي خواهيد خانه مرا بفروشي با همين وضعي كه دارد بفروش. لازم نيست ظاهر آن را درست كني. آن شخص در جواب گفت: وضع ظاهري خانه بايد درست شود تا به فروش برسد؛ زيرا هيچ كس خانه را با اين وضع نمي خرد. همين طور هم شد. خانه تا پنج ماه خالي ماند و بعد از آن براي مدّتي برادر ايشان در آن خانه زندگي كردند. ( پاورقي: سيماي رهبري، معاونت آموزشي و نيروي انساني نهضت )

حكايت سلاله زهرا عليها السلام

 

 

Khalil بازدید : 160 یکشنبه 25 خرداد 1393 نظرات (0)

 * پنج دقيقه وقت اضافه

1. جبران عبادت

در طول بازي فوتبال اگر به هر دليلي بازي متوقف شود بعد از پايان وقت قانوني بازي با وقت اضافه جبران مي شود .دراسلام نيز برخي از عبادات اگر در زمان خود انجام نشود يا در زمان خود كامل انجام نشود بايد در وقتهاي اضافه جبران شود . مانند روزه ماه مبارك رمضان كه اگر در زمان خود انجام نشد بعد از ماه رمضان قضا مي شود . يا اگر در طول نماز برخي حواس پرتيها و كاستيها پيش آمد بعد از پايان نماز با سجده سهو ونماز احتياط ونمازهاي مستحبي جبران مي شود .

2. تسويف

يكي از شيوه هاي تيم پيروز ميدان براي حفظ پيروزي وقت كشي است . در ميدان زندگي اجتماعي و ديني انسان هم يكي از شيوه هاي شيطان تسويف يا وقت كشي است . شيطان به انسان تلقين مي نمايد كه براي كار خوب و توبه هيچ گاه دير نيست . انسان را به امروز و فردا نمودن گرفتار مي سازد تا عمر انسان در حالت گناه به سرآيد و شيطان قهقهه شيطاني سردهد .

3. آشتي

يكي از صحنه هاي زيباي فوتبال آشتي و روبوسي دو بازيكني است كه با يكديگر برخورد فيزيكي داشته اند . شايسته است اين صحنه زيبا در صحنه زندگي ما بوجود آيد و بلافاصله پس از ايجاد اختلافات و تنش ها از يكديگر عذرخواهي نماييم .

4. دفاع از وسط زمين

تيمي كه دفاع را از وسط زمين شروع مي نمايد پيروز است . برخي از تيمها دفاع را از هيجده قدم دروازه خود آغاز مي نمايند كه بسيار بسيار دير است و خطر گل خوردن فراوان مي باشد . براي آلوده نشدن به گناهان ، تعليم خداوند و پيامبران اين است كه دفاع را از وسط زمين شروع نماييم . يعني به برخي از گناهان حتي نزديك نشويم . در قرآن كريم براي جلوگيري از آلودگي جنسي مي فرمايد : مردان و زنان مؤمن مراقب چشمها ونگاه هاي خود باشند .

قل للمومنين يغضوا من ابصارهم و يحفظوا فروجهم . ( نور : 30 )

قل للمومنات يغضضن من ابصارهن و يحفظن فروجهن .( نور : 31)

5. اخراج بازيكنان

با دريافت كارت قرمز بازيكن از زمين خارج مي شود . با اخراج بازيكن تيم ، تيم مقابل شاد مي شود ، چون احساس مي نمايد با اخراج اين بازيكن اندكي از توان تيم مقابل كاسته شده است .در ميدان زندگي ديني و اجتماعي نيز با كنار گذاشتن و اخراج افراد فعال و مؤثر يا ترك برخي از عبادات ، تيم مقابل انسان كه تيم شيطان يا دشمنان انقلاب باشند بيشتر احساس قدرت مي نمايند . بديهي است كه اخراج و كنار گذاشتن افراد مسئله دار ومشكل ساز چون جراحي غده هاي سرطاني است كه موجب حيات بيمار مي گردد.

  فوتبال زندگي

 

 

Khalil بازدید : 288 یکشنبه 25 خرداد 1393 نظرات (0)

آينه در سكوت فقط تصويري مي نمايد كه ممكن است لبخند ساز يا غم افزا باشد. برخي خودشان را به آب و آتش مي زنند تا انتقادشان به كرسي بنشيند. ( مؤمن بايد نماينده تصوير افراد در سكوت و رازداري باشد. ايجاد هياهو و سر و صدا، پرده از راز ديگران برمي دارد. مؤمن بايد ستار العيوب باشد.)      

مؤمن آينه مؤمن

 

 

 

 

 

Khalil بازدید : 166 پنجشنبه 15 خرداد 1393 نظرات (0)

رهبرى يك ضرورت فطرى و عقلى است كه هم در اعضاى مادى و جسمى و هم در جهان تشريع و بُعد روحانى انسان وجود دارد. رهبرى در مسائل سياسى و اجتماعى عبارت است از:

 «جريان فكرى و عملى فرد كه مجموعه‏اى را از لابه‏لاى جريان‏هاى مخالف، رويدادها و واقعيت‏هاى عينى به‏سوى اهداف خاص سوق مى‏دهد.» « فقه سياسى، عميد زنجانى، ج 2، ص 260»

در حقيقت، رهبر هسته مركزى يك مكتب و جامعه است و رهبرى صحيح و هوشمندانه وى در ترقى و تعالى اجتماع نقش تعيين كننده دارد:

 «مَكانَ القيِّم بِالْامْرِ مَكانَ النِّظام مِنَ الْخَزَرِ يَجْمَعُهُ وَ يَضُمُّهُ فَاذَا انْقَطَعَ النِّظامُ تَفَرَّقَ الْخَرَزُ وَ ذَهَبَ ثُمَّ لَمْ يَجْتَمِعْ بِحَذافيرِهِ ابَداً»؛ « نهج‏البلاغه، خطبه 14»

Khalil بازدید : 139 پنجشنبه 15 خرداد 1393 نظرات (0)

سؤال: پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) در حديث أمان چه كسانى را محور وحدت معرفى مى كند؟

جواب: با بررسى كوتاهى در حديث «أمان» پى خواهيم برد كه پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) محور وحدت را اهل بيت خود معرفى كرده است; زيرا از آنجا كه آن ها معصومند و هيچ گونه اختلافى بين آنها نيست، امّت را بر يك محور هدايت كرده و آن ها را از ضلالت و گمراهى نجات خواهند داد. همان گونه كه در حديث «ثقلين» نيز تمسك به كتاب و عترتش را كه همان حبل الله متينند به عنوان وسيله براى دورى امت از ضلالت معرّفى كرده است.

ابن حجر مكى در شرح اين حديث مى گويد: «اين كه اهل بيت پيامبر وسيله ايمنى از اختلاف معيّن شده اند، مقصود از آن اختلاف در دين است. و لذا اگر قبيله اى با آن ها مخالفت كرده و از غير آن ها دين را اخذ كنند، در احكام دين بينشان اختلاف خواهد افتاد، و به سبب مخالفت آنان با اهل بيت جزء حزب ابليس درخواهند آمد; زيرا حق با اهل بيت است و مخالف آن ها بر باطل است. و مقصود، مخالفت با آن ها در امور دنيا نيست به قرينه «فصاروا حزب ابليس...».(1)

سمهودى بعد از نقل «حديث امان» مى گويد: «يحتمل انّ المراد باهل البيت الذين هم امان للأمّة علماؤهم الذين يهتدى بهم، كما يهتدى بنجوم السماء وهم الذين اذا خلت الأرض منهم جاء اهل الأرض من الآيات ما كانوا يوعدون وذهب اهل الأرض، وذلك عند موت المهدى الّذي اخبر به النبىّ(صلى الله عليه وآله)»; «احتمال مى رود كه مراد از اهل بيتى كه وسيله ايمنى امّتند، علماى از

اهل بيت باشند، آن كسانى كه به توسط آن ها امت به هدايت مى رسند، همان گونه كه به ستارگان آسمان هدايت مى يابند. و اينان كسانى اند كه اگر زمين از وجودشان خالى شود، اهل زمين را نشانه هايى كه وعده داده شده اند خواهد رسيد، و اهل زمين نابود خواهند شد. و اين هنگام مرگ مهدى است، آن كسى كه پيامبر(صلى الله عليه وآله) خبر ظهور او را داده است».(2)(3)

 1. صواعق المحرقه، ص 150، باب 11.

2. رشفة الصادى، ص 78.

3. على اصغر رضوانى، امام شناسى و پاسخ به شبهات(2)، ص 419.

 

 

Khalil بازدید : 220 پنجشنبه 15 خرداد 1393 نظرات (0)

شرايط زمامدار

شرايطى كه براى زمامدار ضرورى است، مستقيماً ناشى از طبيعت طرز حكومت اسلامى است. پس از شرايط عامه، مثل عقل و تدبير، دو شرط اساسى وجود دارد كه عبارتند از:

1- علم به قانون؛ 2- عدالت.

چنانكه پس از رسول اكرم (ص) وقتى در آن كس كه بايد عهده‏دار خلافت شود اختلاف پيدا شد، باز در اينكه مسئول امر خلافت بايد فاضل باشد هيچ گونه اختلاف نظرى ميان مسلمانان بروز نكرد. اختلاف فقط در موضوع بود.

1- چون حكومت اسلام حكومت قانون است، براى زمامدار علم به قوانين لازم مى‏باشد. چنانكه در روايت آمده است. نه فقط براى زمامدار، بلكه براى همه افراد، هر شغل يا وظيفه و مقامى داشته باشند، چنين علمى ضرورت دارد. منتها حاكم بايد افضليت علمى داشته باشد. ائمه ما براى امامت خودشان به همين مطلب استدلال كردند كه امام بايد فضل بر ديگران داشته باشد «1». اشكالاتى هم كه علماى شيعه بر ديگران نموده‏اند در همين بوده كه فلان حكم را از خليفه پرسيدند نتوانست جواب بگويد، پس لايق خلافت و امامت نيست. فلان كار را بر خلاف احكام اسلام انجام داد، پس لايق امامت نيست «2». و ....

Khalil بازدید : 1938 چهارشنبه 14 خرداد 1393 نظرات (1)

دهها كتاب و اثر گرانبها از امام خمينى در مباحث اخلاقى، عرفانى، فقهى، اصولى، فلسفى، سياسى و اجتماعى بر جاى مانده كه بسيارى از آنها تا كنون منتشر شده است. متأسفانه تعدادى از رساله‏ها و تأليفات نفيس امام در جريان جابه‏جايى از منازل استيجارى و در جريان چندين مرحله يورش مأمورين ساواك شاه به منزل و كتابخانه ايشان مفقود گرديده است.

 امام خمينى خطى خوش داشت و در نوشتن كتابهايش به قواعد نگارش قديم و نظم در نوشتن و خلاصه‏نويسى و پرهيز از تطويل پايبند بود. نثر شيوا و به كارگيرى صنايع ادبى و ابداعات تركيبى دلنشين در پيامهاى سياسى و دينى امام، خود پايه‏گذار تحولى در ادبيات مذهبى و سياسى ايران شده و هم اكنون اثر واژگان و تركيبهاى اختصاصى كه امام به كار مى‏برد در متون جديد ادب فارسى و حتى در عرف محاورات مردم ايران مشهود است. برخى از تأليفات امام به تناسب موضوع تخصصى آنها( در فقه و اصول و عرفان) از ابتدا به زبان عربى نوشته شده و برخى نيز فارسى مى‏باشند.

 امام خمينى علاوه بر تأليفات علمى، تعدادى از رساله‏هاى علمى انديشمندان- كه نسخه‏هاى منحصر به فرد داشته و هنوز چاپ نشده بودند- را با خطى زيبا بازنويسى و استنساخ كرده است. بعضى از تأليفات امام خمينى با ديد و قلمى كاملًا تخصصى نوشته شده و فهم مطالب آنها بدون استفاده از شرح و تفسير اساتيد اهل فن مقدور نيست و برخى نيز به زبان ساده‏تر نوشته شده‏اند. كتابهايى كه اخيراً از سوى مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى تجديد چاپ شده‏اند، از لحاظ مقدمه، پاورقيهاى توضيحى و مجموعه فهرستهاى راهنما و دقت در صحت متن و ارائه تصوير نمونه‏اى از صفحات نسخه خطى كتاب، بر چاپهاى قبلى مزيت دارند.

 ضمناً در چند سال اخير برخى از آثار امام براى اوّلين بار توسط همين مؤسسه منتشر شده‏اند و هنوز آثار چاپ نشده‏اى از امام وجود دارد كه پس از تنظيم پانوشته‏ها و توضيحات و فهارس منتشر خواهند شد.

 در اينجا فهرست اسامى آثار و تأليفات امام خمينى را بر حسب سير تاريخ نگارش مرور مى‏كنيم. طبعاً معرفى هر يك از اين آثار، نيازمند تحقيقى مبسوط و جداگانه است كه تا كنون در همين رابطه مقالات و كتابهايى چند نوشته شده است.( 209)

Khalil بازدید : 176 جمعه 09 خرداد 1393 نظرات (0)

قديم ها وقتى مى خواستند جامه اى را بشويند، آن را خيس كرده و قدرى مواد شوينده به آن مى زدند و آنگاه بر سنگى مى نهادند و پيوسته با سنگى ديگر بر آن مى كوبيدند و با همين كار چرك ها و آلودگى ها از جامه جدا شده و پاك و تميز مى شد.

حال گناه، چيزى شبيه همان آلودگى جامه است و بسيارى از بلاها و رنج ها شبيه همان سنگ ها كه نتيجه اش مى تواند پاكى و صفاى ما باشد.

سلوك باران

 

 

Khalil بازدید : 158 جمعه 09 خرداد 1393 نظرات (0)

·         پسره از بالا درخت مي افته پايين . بلند مي شه مي گه خوب شدنمردم وگرنه بابام مي کشتتم!

·         از يه جوجه تيغي کوچولو مي پرسن آرزوت چيه؟ نگاهي معصومانه ميکنه مي گه: بغلم مي کني؟

·         اهداي اس ام اس، اهدا زندگيست .هم اکنون نيازمند ياري سبزتانهستيم.انجمن بيماران اس ام اسي

·         يارو مي ره الکتريکي ميگه: گلاب به روتون لامپ داريد؟ يارو ميگه: داريم ولي چرا گلاب به رومون؟ يارو مي گه: آخه واسه توالت ميخوام.

·         يکي مي ره جبهه بعد از 2 روز برمي گرده .ميگن چي شد اينقدر زودبرگشتي؟ ميگه : بابا اونجا به قصد کشت تفنگ بازي مي کنن!

·         يکي فيلم جنگي مي بينه .آخر فيلم که تموم مي شه جو مي گيردشسينه خيز مي ره تلويزيون رو خاموش مي کنه!

 

 

Khalil بازدید : 155 جمعه 09 خرداد 1393 نظرات (0)

اين نماز و روزه و حج و جهاد

هم گواهي دادنست از اعتقاد

اين زكات و هديه و ترك حسد

هم گواهي دادنست از سر خود

خوان و مهماني پي اظهار راست

كاي مهان ما با شما گشتيم راست

هديها و ارمغان و پيش كش

شد گواه آنكه هستم با تو خوش

هر كسي كوشد به مالي يا فسون

چيست دارم گوهري در اندرون

گوهري دارم ز تقوي يا سخا

اين زكات و روزه در هر دو گوا

روزه گويد كرد تقوي از حلال

در حرامش دان كه نبود اتصال

و آن زكاتش گفت كو از مال خويش

Khalil بازدید : 210 جمعه 09 خرداد 1393 نظرات (0)

درافسانه هاي كهن آمده است: يكي از بزرگان روحاني، دختري زيبا و فرزانه داشت كه سه اميرزاده از وي خواستگاري كرده بودند. آن مرد روحاني مي دانست دخترش را به هر كدام بدهد، اميرزاده ديگر، دشمن وي خواهد شد.مرد روحاني مستاصل گرديد و دست به درگاه پروردگار جهان برداشت و چاره كار را از او خواست. با امداد الهي، درازگوش و سگ آن مرد نيز، به صورت همان دختر درآمدند، كه از نظر شكل و قيافه، كمترين تفاوتي با دخترش نداشتند. بدين ترتيب، وي هر يك از دخترها را بدون اطلاع خواستگاران، به خانه بخت فرستاد. مدتي گذشت و مرد روحاني علاقه شديدي براي ملاقات دخترش در خود احساس كرد. پس به منزل اميرزاده اول رفت و يك شب مهمان او بود. در ضمن صحبت از اميرزاده پرسيد كه آيا از اخلاق و رفتار دخترش راضي است يا خير؟

Khalil بازدید : 144 جمعه 09 خرداد 1393 نظرات (2)

اوّلين و مهم ترين گروه كه هدف هجوم و مسخ فرهنگي مي باشند، جوانان هستند. و از جوانان آسيب پذيرترين گروه دختران هستند. (از نظر روانشناسي، از آنجا كه طايفه مؤنث ذاتاً خود نما و خودآرا است، لذا سريع تر از گروه مذكر تحت تأثير و پذيرش اين ميهمان ناخوانده قرار مي گيرد. جمله معروف استاد شهيد مطهري است كه مي فرمايد زن ناز دارد و مرد نياز، زن جلوه گر است و مرد طالب)ج- روش هاي مسخ فرهنگي: 1-روش مستقيم: معمولاً به وسيله حكومت هاي محلي و داخلي خود فروخته انجام مي شود. مانند حركت آتاترك در تركيه، رضاخان در ايران ( جريان كشف حجاب و تغيير لباس ملّي و محلّي) و رواج بي بند و باري در آندلس (در مقدمه به آن اشاره شد ( اسپانياي فعلي) و نيز حكومت هاي موجود در جهان سوم و ... .

 

Khalil بازدید : 740 جمعه 09 خرداد 1393 نظرات (0)

مؤلّف گويد: آنچه مطابق بخشي از اخبار لَوْح، براي من آشكار شده اين است كه حضرت زهرا عليها السّلام هنگامي كه از ولادت امام حسين عليه السّلام ( به خاطر شهادتش) غمگين گرديد، پدرش پيامبر صلّي الله عليه و آله به او " لَوْحي" عطا فرمود، تا به وسيله ي آن، شادمان گردد، خبر لَوْح، چنين است: شيخ صدوق ( ره) از ابوبصير نقل مي كند كه امام صادق عليه السّلام فرمود: پدرم امام باقر عليه السّلام به جابربن عبدالله انصاري فرمود:" من با تو كاري دارم، چه وقت برايت آسان تر است كه تو را تنها ببينم و از تو بپرسم؟" جابر عرض كرد:" هر وقت شما بخواهي؟" پس روزي پدرم با جابر به طور خصوصي ملاقات كرد و به او فرمود:" آن لَوْحي (لَوْح؛ هر چيز پهني را گويند، خواه از چوب باشد، يا از فلزّ. و قطعه ي فلزّي را كه در آن مطلبي نوشته مي شود، نيز لوح مي نامند- مترجم) كه آن را در دست مادرم فاطمه عليها السّلام دختر پيامبر صلّي الله عليه و آله ديده اي، و آنچه مادرم به تو فرمود، كه در آن لوح نوشته بود، به من خبر بده". جابر عرض كرد: خدا را گواه مي گيرم كه من در عصر پيامبر صلّي الله عليه و آله به محضر مادرت فاطمه زهرا عليهاالسّلام رفتم، و او را به ولادت حسين عليه السّلام تبريك گفتم، آن گاه در دستش لَوْح سبزي ديدم، گمان كردم از زُمُرّد است، نوشته اي سفيد در آن ديدم، كه هم چون رنگ خورشيد مي درخشيد. به آن حضرت عرض كردم:" اي دختر پيامبر! پدر و مادرم به قربانت، اين لوح چيست؟". فرمود:" لَوْحي است كه خداوند آن را به رسولش، اهداء فرمود، نام پدرم و نام شوهرم، و نام دو پسرم ( حسن و حسين) و نام اوصياء از فرزندانم، در آن نوشته است، و پدرم آن را به عنوان مژدگاني به من داده است". جابر مي گويد:" سپس مادرت فاطمه عليها السّلام آن را به من داد، من آن را خواندم، و از آن رونويسي كردم". پدر من به جابر فرمود:" آن لوح را به من نشان بده". 

Khalil بازدید : 150 جمعه 09 خرداد 1393 نظرات (0)

خانه اگر خراب شد، خرابه مى شود و محل آشغال و زباله هاى ديگران. روز عاشورا وقتى حضرت اباالفضل عليه السلام اجازه خواست تا به معركه برود حضرت فرمود:

عِمارَتُنا تَنْبَعِثُ اِلى الخَراب

اگر تو بروى ما خانه خراب مى شويم.

يعنى اينجا ديگر جولانگاه آن موجودات هرزه و پليد و كثيف خواهد شد. و اين البته يك كنايه لطيفى دارد كه: جامعه اى كه در آن اباالفضل عليه السلام حضور نداشته باشد، آن جامعه خرابه خواهد بود، و از دور و نزديك و شرق و غرب عالم هر چيز مبتذل، مفتضح و كثيفى وجود داشته باشد در آنجا فرود آورده و در آنجا سرازير مى كنند.

 

ماخذ: سلوك باران- محمدرضا رنجبر 

Khalil بازدید : 211 جمعه 09 خرداد 1393 نظرات (0)

 

 

وقتي مي خواهيد در زميني گندم يا دانه اي بكاريد، اول قلوه سنگهايش را بر مي داريد. شيارش مي كنيد، مي كوبيد، نرمش مي كنيد بعد مي كاريد. وجود ما سنگي شده، زمينه ي دل ما سنگلاخ شده، امام حسين عليه السلام مي خواهد اول شيارش بكند نرمش بكند خوب بكوبد شيار عميق مي زند تا بشود در او تخم محبت كاشت . پس اين صدام كه زخم مي زند به جاي اين كه صدمه بزند به شما خدمت مي كند دلتان را شيار مي كند او مي خواهد اذيت بكند اما اذيت او براي شما مي شود رحمت. يعني امام حسين عليه السلام از صدام مثل يك گاو كار مي كشد اين خيش را مي اندازند، گردنش زمين را زخم مي كند زمين را خط مي اندازد مي كوبد و نرم مي كند.

ماخذ: مثل ها و پند ها- حائري شيرازي جلد: 4 صفحه: 24و25

 

 

 

Khalil بازدید : 140 جمعه 02 خرداد 1393 نظرات (0)

 

بصیرت در کلام رهبر 

  

 

 

تمام باقیمانده از یک سرباز...کاش بلد بودم از دریچه ی نگاه تو به دنیا بنگرم... کـــــاش... 

 


 

 سالروز آزاد سازی خرمشهر بر همه مبارک خصوصا . . . .

 

 

دشمن پنهان در خانه ها 

 

کاتور/ کو تغییر؟!  

 

 

دخترکی که تحویل سینما دادیم!! 

 

نگاه نکنیم 

 

Khalil بازدید : 119 جمعه 02 خرداد 1393 نظرات (0)

1.پاورپوینننننننننتتتتتت :::  پسرک و ......   دانلود کن ما رو نارحت کن تعجبسبزدروغگوخنثی                                                                                                                       2 . پاور دویم ::::: نننننککککته قهقههگاوچران

 

3 . پپپااااور سیم : دنیااااااااابامن حرف نزنخوابنیشخند                                                                                                                      4 .پاوررررچچهارم : طبیعت ابلهشیطان دلقک                                                              سوال                                     5 بمونه طلبتونلبخند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Khalil بازدید : 149 پنجشنبه 01 خرداد 1393 نظرات (0)

از نظر عدل امام علي (ع) تمام مسئولان جامعه اعم از رهبري و تمام مديران و کارگزاران نظام سياسي و اجرايي، مي بايست مراتبي متناسب با استعداد و ظرفيت و شايستگي و تخصص داشته باشند. اين عدل علي (ع) است که حکم مي کرد هر کسي با توجيه موقعيت و مقام دروني و تخصص و شايستگي مي بايست عهده دار پستي در همان سطح شود. اين نحوه ي گزينش ياران در سيستم حکومتي امام علي (ع) به قدري دقيق بود که امکان خطا و اشتباه کارگزارانش را به صفر مي رساند. پس اولين نکته در عدالت علوي همين مساله نصب مديزان امور اجرايي و قضايي حکومت خويش بود. ولي عدل علي (ع) تا اين حد نبود که تنها يک گزينش دقيق نسبت به کارگزاران انجام دهد و سپس آنان را به حال خود رها کند، بلکه اقتضاي عدالت علوي در اين بود که پي گير امور باشد. چون اين مرحله هم مانند مرحله ي قبل بسيار مهم و جدي است اما به راستي چرا علي (ع) اين قدر در انتخاب کارگزاران حکومتي دقت و وسواس به خرج مي داد.

Khalil بازدید : 163 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

 

هر گاه بشر جامعه اى تشكيل داده ،فرهنگ نيز به وجود آمده است . فرهنگ سازه اى است اجتماعى ، چنان پيچ در پيچ و چندبعدى كه ارايه تعريفى جامع از آن دشوار مى نمايد. سبكهاى ادبى - هنرى يك جامعهتشكيل دهنده بخشى از فرهنگ آن جامعه است ؛ همچنين در يك جامعه ، پيدايش فرهنگ سياسى، مركب از رفتار و عقايدى كه زندگى اجتماعى را شكل مى بخشد و در مردم نگرشهايى رادر مورد چگونگى اداره جامعه ايجاد مى كند، نيز محتمل است . فرهنگ از مرز ايدئولوژىفراتر رفته و در واقع خميرمايه هويت بخش افراد يك جامعه است . آگاهى از وجود زبان ،نژاد، پيشينه ، مذهب ، عادات و رسوم ، نهادها و يك موطن واحد و مشترك ، ايجادگر يكفرهنگ مستقل و توتمهاى خود شناسى است .
فرهنگها سطوح مختلفى دارند، مانند فرهنگروستايى ، شهرى ، ملى و يا فرهنگهاى خانوادگى ، قبيله اى يا نژادى . معمولا هويتفرهنگى به يك ملت يا كشور محدود نمى شود. تمدن گسترده ترين سازه هويت فرهنگى است كهدر سايه آن انسانهاى مختلف به مجموعه رسوم و سنن زيبا شناختى ، فلسفى ، تاريخى واجتماعى كه تقريبا از ديگر رسوم متمايز است ، احساس تعلق مى كنند. تمدن ، حكايتگرگرايشهاى فرا ملى است كه ويژگيها و خلقيات بنيادين و خاصى را در انسانها و در برخىمناطق دنيا ايجاد مى كند. تمدن پوياست و ممكن است عناصر ويژه اى داشته باشد، امااغلب تمدنها از ساير فرهنگها و تمدنهاى پيش از خود به طور مستقيم الگو گرفته وتاثير پذيرفته اند. براى مثال ، تمدن مسيحى بخش اعظم پيشرفتهاى فلسفى و علمى - صنعتى خود را مرهون تمدنهاى باستانى و شرقى است . اين تمدن بعدها به هيئت تمدناروپايى در آمد و حول نظريه(دولت - ملت) محوريت يافت . در نهايت ، دامنه تمدناروپايى به آمريكاى شمالى نيز كشيده شد و به فرهنگ غربى تغيير نام داد. اين فرايندتنها به تغيير نام ختم نشد، بلكه تغيير و تحول فيزيكى و فكرى - عقيدتى را نيزبهمراه داشت .
در دنياى معاصر تمدنهاى بارز و مشخصى وجود دارند كه عبارتند از: اسلامى ، غربى ، هندى و چينى . برخى ملتها به تمدن خاصى تعلق ندارند كه اين موضوعممكن است دو علت داشته باشد: يكى اينكه آنها توتمهاى فرهنگى قدرتمند و تقريبامتمايزى نداشته اند كه ميان آنها اتحاد و همدلى ايجاد كند و ديگر اينكه ممكن است درساير تمدنها مستحيل شده باشند. از اين جهت ، موقعيت تمدن مردم آمريكاى جنوبى ،آفريقا و روسيه مشكل آفرين است .

Khalil بازدید : 366 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
Khalil بازدید : 191 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

نخست : اوضاع فرهنگی اخلاقی دنیای اسلام از جمله ایران اسلامی، در یک نگاه مکتبی «مطلوب» و حتی «قابل قبول» نیست. روند حرکت و سیاستها و اقدامات کلان دولتها با موازین قرآنی و اندیشه عترت علیهم السلام ، فاصله فراوان دارد و با معیارهای عقل و فطرت هماهنگ نیست.

گروهی از فرزندان اسلام، گرفتار «حیرت»، برخی دچار «غفلت»، بسیاری در مسیر «انحراف» و بعضی بسوی درّه «سقوط و هلاکت» راه می سپرند.

گم کردن اهداف، در نظام آموزش ابتدائی و متوسطه، وابستگی شدید آموزش عالی در مواد و متون و روشها و استادان به کشورهای بیگانه و حتی به کفّار حربی، سلطه موازین و قوانین غربی بر نظام آموزشی و اقتصادی کشورهای اسلامی، رواج آشکار رباخواری، رشد روز افزون بی حجابی و بدحجابی، ظهور نمادهای سلطه فرهنگ غربی و کاربرد فراوان تاریخ میلادی بجای تاریخ رسمی هجری شمسی و قمری، گسترش کراوات و کوتاه شدن شلوارها و عقب رفتن روسریها و پوشاندن لباسهای غربی به کودکان و نوجوانان، بوی نفرت انگیز ذلّت اجتماعی و استعمار فرهنگی و غربزدگی را در فضای جوامع اسلامی می پراکند و روند بازگشت از انقلاب اسلامی و مبانی اندیشه امام خمینی رحمه الله را تداعی می کند.

Khalil بازدید : 176 یکشنبه 28 اردیبهشت 1393 نظرات (0)


نیاز امروز جامعه بشرى به گوهر جهاد، آن هم از نوع «جهاد فرهنگى» نیازى مبرم و حیاتى است. هرچه هجوم فرهنگى و تبلیغات انحرافى و عوامل غفلت‏آفرینى در رسانه‏هاى شیطانى، بیش‏تر و گسترده‏تر و قوى‏تر باشد، و قلب و روح و روان انسانها، بیش‏تر در تیررس اعوان و انصار شیطان قرار گیرد، ضرورت جهاد فرهنگى بیش‏تر و شدیدتر احساس مى‏شود.

«جهاد فرهنگى» تلاشى بزرگ و مقدس براى نگهبانى از افكار الهى، نگاه الهى، عواطف عالى انسانى و آرمانهاى بلند اجتماعى و سلامت عقل و اندیشه و قلب و احساس جامعه بشرى است. این جهاد، فقط دفاعى و براى جلوگیرى از بیماریهاى روحى، روانى نیست، بلكه انسان وظیفه دارد براى پیشگیرى از این‏گونه امراض و رهایى گرفتاران و آزادى اسیران جامعه بشرى بكوشد و خود و دیگران را از سقوط و هبوط در دامهاى شیطان حفاظت كند. این جهاد، مرز نمى‏شناسد و محدود به مرزهاى ایران و كشورهاى اسلامى و منطقه خاص نیست، بلكه كوششى با انگیزه معنوى براى تحول فكرى، اخلاقى در سراسر جهان است.

«جهاد فرهنگى» تلاش براى جریان جویبارى از لیلة القدر است كه فرهنگ آسمان را به زمینیان و دورافتادگان از ملكوت الهى مى‏رساند. بازتابى از درخشش انوار الهى در كوه حراست كه با نام خدا و براى خدا و با پیام «إقْرَأ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذى خَلَق» (1) آغاز مى‏شود و آفاق نگاه و اخلاق و رفتار انسان را گسترش مى‏دهد و سرآغاز «تمدّن و توسعه راستین» انسانى است.

آغاز حركت در «جهاد فرهنگى»، كار خداست. سخن او آسایش را از برگزیدگان آفرینش و پیامران خود گرفت و آنان را به قیام واداشت. در این سیر، روح خاتم الانبیاء محمّدصلى‏الله‏علیه‏وآله نیز در زیر بارش وحى دگرگون شد. نیمى از شب یا بیش‏تر را بپا مى‏خاست و با قلب هستى به گفتگو مى‏نشست.

«یأَیهَا الْمُزَّمِّلُ * قُمِ الَّیلَ إِلَّا قَلِیلاً * نِصْفَهُ‏و أَوِ انقُصْ مِنْهُ قَلِیلاً * أَوْ زِدْ عَلَیهِ وَ رَتِّلِ الْقُرْءَانَ تَرْتِیلاً‌» ؛ (2) «اى جامه به تن پیچیده، شب را بپاى خیز، مگر اندكى، نیمى از آن یا اندكى از آن بكاه یا كمى بیفزاى و قرآن را با دقت و تأمل تلاوت كن.‌»

«جهاد فرهنگى» جهادى كبیر است و كسى مى‏تواند در این جهاد پیروز شود كه گوش به سخنان كفر جهانى نسپرد و به فرهنگ قرآن مجهّز باشد. «فَلَا تُطِعِ الْكَفِرِینَ وَ جَهِدْهُم بِهِ‏ى جِهَادًا كَبِیرًا‌» ؛ (3) «از كافران اطاعت نكن و به وسیله قرآن در برابر آنان به جهادى بزرگ برخیز.‌»

 

«جهاد فرهنگى» برخلاف درگیریهاى نظامى، مبارزه‏اى كوتاه‏مدت و موقّت و زودگذر نیست. این جهاد وظیفه جاودانه انسان در صحنه زندگى اجتماعى است. در میدان رزم، در كلاس مدرسه و دانشگاه، در درون بازار، در پشت میز اداره، در محراب و منبر، در درون خانه و كارگاه و كارخانه، جریان دارد. در قرآن كریم چهل و چند بار واژه جهاد به كار رفته و ابعاد گوناگون آن تبیین شده است. 

Khalil بازدید : 156 پنجشنبه 25 اردیبهشت 1393 نظرات (1)

ستاره درخشانى در آسمان تقوا طلوع كرد ; گوهر گران‏بهايى در معدن فضيلت و انسانيت ‏تكون يافت و در اصلاب شامخه وارحام مطهره نگه‏دارى شد. نوگلى بويا در گلستان شرافت‏و بزرگوارى نمو يافت; نوزادى که در آغوش پاكيزه ‏ترين ‏مادران چشم گشود. كودكى در دامان با فضيلت ‏ترين بانوى عالم پرورش يافت. دخترى كه ‏دانشمندترين اساتيد به تربيتش همت گمارد. دوشيزه ‏اى كه در ساده ‏ترين و بى ‏آلايش‏ترين ‏زندگى ‏ها رشد كرد و در تمام شؤون زندگى، پيوسته با واقعيت و حقيقت ‏سروكار داشت وهرگز با زندگى خيالى و پندارى ارتباطى حاصل نكرد و در مكتب مقدسى‏ كه در جهان بشرى ‏نظير نداشت، عالى ‏ترين تعليمات را فراگرفت و مورد عنايت مخصوص موجد مكتب واستادان بزرگ آن كه بزرگ‏ترين مربيان بشر بوده‏اند قرار داشت و هر روز درس جديدى ازدانش و بينش و تقوا و فضيلت مى‏آموخت و با هوش سرشار و استعداد فوق‏العاده، همه آن ‏تعليمات مقدس را در خزينه دل مى ‏اندوخت و پياپى، خود را براى گرفتن درس‏هاى بالاتر،آماده مى‏ نمود; شاگردى كه در محيط تحصيلى خود هيچ‏گونه رادع و مانعى نداشت و هر روزبهتر از دى، بر نردبان ترقى و تعالى صعود مى ‏كرد. خردمند بانويى كه از آغاز عمر در مركزحوادث بزرگ و پيش‏آمدهايى كه در تحولات زندگى بشر، داراى بزرگ‏ترين تاثير بوده،جاى داشت و از نزديك، با هوشى سرشار و نظرى دقيق به ‏حقيقت آن حوادث پى ‏مى ‏برد وموقعيت‏ شخصيت‏هاى رحمانى و شيطانى را، كه در برابر يك‏ديگر قرار گرفته بود; تشخيص‏ مى ‏داد و تاثير هركدام را به خوبى درك مى ‏كرد و از راز پيروزى اين و رمز شكست آن آگاه بودو موفقيت‏هاى ابدى را كه در آغاز با شكست صورى جلوه‏گر مى‏شد، از شكست قطعى، كه‏در ابتدا با موفقيت پندارى همراه بود، تميز مى‏داد.

يكتا زنى كه نه تنها در زنان، بلكه در مردان عالم، كمتر نظيرش را مى ‏توان ديد. توانابانويى‏كه عالى‏ ترين نمونه‏اى از شهامت و دليرى، دانش و بينش، كفايت و خردمندى، قدرت‏روحى و تشخيص موقعيت‏بوده وهر وظيفه‏اى از وظايف گوناگون اجتماعى را كه به‏ عهده‏ گرفت، به خوبى انجام داد.

دانشمند بانويى‏ كه بايد مردان جهان از خوان تعليماتش بهره برگيرند و از خرمن‏ كمالاتش خوشه ‏ها بچينند.

او بانوى بانوان، زينب، دختر اميرالمؤمنين بود.

تعداد صفحات : 6

درباره ما
Profile Pic
a :: تلاش شایسته برای تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی // b :: ارائه و ترویج سبک زندگی اسلامی – ایرانی // c :: توسعه و تجلی مفاهیم، نمادها و شاخص‌های هویت اسلامی – ایرانی //
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    از عملکرد ما راضی هستید ؟
    آیا ماهواره در زندگی انسانها تأثیر گذار است ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 282
  • کل نظرات : 88
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 84
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 91
  • باردید دیروز : 13
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 123
  • بازدید ماه : 224
  • بازدید سال : 997
  • بازدید کلی : 111,563